Με σκοπό την εξάλειψη των τροχαίων συγκρούσεων και των τροχαίων δυστυχημάτων, η εφαρμογή κινητών και ακίνητων καμερών διαχωρίζεται σε δυο φάσεις, ώστε να τοποθετηθούν σε όλες τις ελεύθερες περιοχές της Κύπρου, σε κομβικά σημεία για την κάθε πόλη.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, η Α΄ φάση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2022 και η Β’ φάση θα ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2023. Στην Α’ φάση θα τοποθετηθούν κάμερες στα σημεία της πρωτεύουσας όπου είναι η συμβολή των Λεωφόρων Γρίβα Διγενή – Δημοσθένη Σεβέρη (και έχουν ήδη τοποθετηθεί), θα ακολουθήσει η συμβολή των Λεωφόρων Σπύρου Κυπριανού – Τροόδους και Κωνσταντινουπόλεως με δύο κάμερες, η Λεωφόρος Μακαρίου – Σπύρου Κυπριανού και Διγενή Ακρίτα με δύο κάμερες, η Λεωφόρος Γρίβα Διγενή με τη Λεωφόρο Προδρόμου με τέσσερις κάμερες και τέλος γι’ αυτήν τη φάση η Λεωφόρος Λεμεσού και Λεωφόρος Αρμενίας με δύο κάμερες. Στη Λεμεσό κατά την Α΄ φάση θα τοποθετηθούν κάμερες στα εξής σημεία: στη Λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου – Λεωφόρο Νίκου Παττίχη – Λεωφόρο Αρχ. Λεοντίου Α’ με τέσσερις κάμερες και θα ακολουθήσουν οι Λεωφόρος Αγίας Φυλάξεως και Λεωφόρος Γλάδστωνος με δύο κάμερες. Στην πόλη του Ζήνωνα και στην Πάφο δεν θα τοποθετηθούν κάμερες κατά την Α’ φάση.
Μέχρι και 53 χιλιάδες παραβάσεις
Καθυστέρηση παρατηρείται στην ολοκλήρωση της Α’ φάσης αφού, παρά το γεγονός ότι η πιλοτική φάση έχει ολοκληρωθεί, υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις στην ταυτοποίηση και έκδοση των εξωδίκων, τα οποία έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Φαίνεται να παρατηρείται καθυστέρηση στην ανάλυση και έκδοση των εξωδίκων καθώς η φωτογραφία του παραβάτη αναλύεται για περεταίρω παραπτώματα, όπως μη χρήση ζώνης ασφάλειας, χρήση κινητού κτλ. Μάλιστα, οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν πάνω από μια παράβαση, με αποτέλεσμα το πρόστιμο να φθάνει μέχρι και τον… ένα βασικό μισθό.
Μέχρι στιγμής έχουν σταλθεί 1.500 επιστολές στους παραβάτες, ενώ αρχίσαν ήδη να πληρώνονται τα εξώδικα. Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ότι οι παραβιάσεις έχουν φτάσει μέχρι και τις 53 χιλιάδες, στοιχείο που προκαλεί «ασφυξία» στο σύστημα λόγω της διαδικασίας ανάλυσης παραπτωμάτων. Επίσης, μέχρι στιγμής έχουν διασταυρωθεί τα στοιχεία των 10 χιλιάδων οδηγών, ενώ μόνο 1.500 παραβάτες έχουν λάβει εξώδικο, πράγμα που καθυστέρει ακόμα πιο πολύ την υλοποίηση της Α’ φάσης, ενώ δημιουργείται και πρόβλημα με την αποπληρωμή των εξώδικων πρόστιμων. Το εξώδικο αποστέλλεται στον οδηγό μέσω ταχυδρομείου και θα πρέπει να πληρώνεται εντός 30 ημερών, διαφορετικά το ποσό θα αυξάνεται κατά το ήμισυ και μπορεί να πληρωθεί εντός 45 ημερών από την ημέρα της παράδοσης της επιστολής. Μετά τις 45 μέρες η υπόθεση θα παραπέμπεται στο Δικαστήριο. Η καθυστέρηση αποστολής του εξωδίκου μπορεί να αυξήσει το ποσό, με τους παραβάτες να αδυνατούν να το αποπληρώσουν.