Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

Μας αλλάζουν… τα φώτα στη Λευκωσία και στη Λεμεσό


 Την εγκατάσταση έξυπνων φώτων σε τουλάχιστον 125 συμβολές που έχουν φανάρι σε δρόμους της Λευκωσίας και της Λεμεσού, προγραμματίζει το υπουργείο Μεταφορών.

 

Πρόκειται για νέο σύστημα διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας (Urban Traffic Control-UTC), ανέφερε στον «Φ» ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, διευκρινίζοντας ότι θα υπάρχει δυνατότατα συντονισμού από κέντρο ελέγχου καθώς και δυνατότητα αυτορύθμισης των έξυπνων φώτων, ανάλογα με την κίνηση στους δρόμους.

Το εν λόγω έργο, σημείωσε ο Υπουργός, θα τρέξει παράλληλα με το έργο εγκατάστασης καμερών εποπτείας του οδικού δικτύου. Υπογράμμισε, δε, ότι τα συγκεκριμένα φώτα θα τοποθετηθούν σε κάθε διασταύρωση που σήμερα είναι τοποθετημένα τα συστήματα φωτοεπισήμανσης (φώτα τροχαίας).

 

«Φεύγουμε από το υφιστάμενο σύστημα, βάσει του οποίου υπήρχε συγκεκριμένος και σταθερός χρόνος για το πράσινο και το κόκκινο. Πλέον, με τα έξυπνα φώτα, ο χρόνος θα επαναπρογραμματίζεται βάσει των συνθηκών που θα επικρατούν στο οδικό δίκτυο. Επί παραδείγματι, εάν σε μια διασταύρωση υπάρχουν αυτοκίνητα σε αναμονή στην πλευρά που είναι αναμμένο το κόκκινο, όμως, είναι άδειος ο δρόμος στο πράσινο, τότε, τα έξυπνα φώτα θα προχωρούν στην κατάλληλη αλλαγή ώστε να ρυθμίσουν την κυκλοφορία», ανέφερε ο Υπουργός.

Η λειτουργία του συστήματος βασίζεται σε κυκλοφοριακά δεδομένα που θα συλλέγονται από αισθητήρες (κάμερες) που θα τοποθετηθούν σε καίρια σημεία του αστικού οδικού δικτύου, τα οποία θα αξιοποιούνται σε πραγματικό χρόνο και θα δίνει οδηγίες για τον τρόπο λειτουργίας των φώτων τροχαίας. Έτσι, συνεχίζει ο κ. Βαφεάδης, με τη βοήθεια της τεχνολογίας τα έξυπνα φώτα θα είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, ενώ θα μπορούν είτε να αυτορυθμίζονται, είτε να προγραμματίζονται μέσω επιχειρησιακού κέντρου.

 

«Υπάρχει και ένα δεύτερο έργο σε εξέλιξη, πέρα από την προμήθεια και εγκατάσταση του νέου συστήματος διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας (έξυπνων φώτων), το οποίο περιλαμβάνει την τοποθέτηση αισθητήρων/καμερών σε κύριους άξονες του οδικού δικτύου. Αυτό το σύστημα θα βοηθάει στο συντονισμό των έξυπνων φώτων, καθώς μέσω του επιχειρησιακού κέντρου ο επόπτης θα βλέπει αν υπάρχει κίνηση, αν περνάει ασθενοφόρο, αν έχει συμβεί κάποιο ατύχημα, αν υπάρχουν προβλήματα στους δρόμους κα. Θα πρέπει να ετοιμαστεί το επιχειρησιακό κέντρο ώστε να λειτουργήσει πλήρως και το σύστημα με τα έξυπνα φώτα. Είναι ένα έργο που θα υλοποιηθεί σύντομα. Ετοιμάζεται η προκήρυξη», υπογράμμισε ο Υπουργός. 

«Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης ειδικών αισθητήρων που λειτουργούν αυτόνομα. Όπως συμβαίνει για παράδειγμα στη λεωφορειολωρίδα, όπου δίνεται προτεραιότητα στο λεωφορείο. Ανάλογη ρύθμιση μπορεί να γίνει για να έχουν προτεραιότητα τα ασθενοφόρα, τα πυροσβεστικά οχήματα και άλλα, ώστε να βρίσκουν μόνο πράσινο. Αυτές οι ρυθμίσεις μπορούν να γίνονται και από το επιχειρησιακό κέντρο, το οποίο θα εποπτεύει το οδικό δίκτυο», σημειώνει ο Υπουργός.

Λόγω της μεταβολής του χρόνου αναμονής (κόκκινου) και κίνησης (πράσινου) στη βάση της κυκλοφορίας και των αναγκών στο οδικό δίκτυο, στα έξυπνα φώτα δεν μπορούν να τοποθετηθούν χρονομετρητές. «Δεν είναι συμβατά. Διότι ο χρονομετρητής μπορεί να βρίσκεται σε αντίστροφη μέτρηση στα 20 δευτερόλεπτα, όμως τα έξυπνα φώτα να κρίνουν ότι πρέπει να αλλάξει η προτεραιότητα στο 10ο δευτερόλεπτο. Αυτό θα είναι επικίνδυνο. Συνεπώς ή θα τοποθετούνται έξυπνα φώτα ή χρονομετρητές. Ο στόχος μας είναι, εφόσον θα υπάρχουν και τα κονδύλια, να τοποθετούμε έξυπνα φώτα αντί για χρονομετρητές».

Το μόνο σίγουρο, υπογραμμίζει ο Υπουργός, είναι ότι τα έξυπνα φώτα θα τοποθετηθούν όπου υπάρχουν σήμερα συστήματα φωτοεπισήμανσης (κάμερες τροχαίας). «Ο σκοπός είναι να διευκολύνουμε τους οδηγούς με αυτή την παρέμβαση». Όμως, υπογραμμίζει ο κ. Βαφεάδης, αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται να τοποθετηθούν χρονομετρητές (αντίστροφη μέτρηση) στα σημεία που υπάρχουν οι κάμερες τροχαίας, αφού δεν είναι συμβατές οι δύο τεχνολογίες (έξυπνα φώτα και χρονομετρητές).

 


Μείωση κατανάλωσης καυσίμων έως 10% και ρύπων έως 15%

Σε πλήθος ωφελημάτων για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον, αναφέρεται υπουργείο Μεταφορών σε σχέση με το νέο σύστημα διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας (Urban Traffic Control-UTC) στη Λευκωσία και τη Λεμεσό.

Τα κυριότερα πλεονεκτήματα του εν λόγω συστήματος βάσει της εμπειρίας άλλων χωρών που λειτούργησαν παρόμοιων συστημάτων έξυπνων φώτων είναι:

Μείωση χρόνου διαδρομής κατά 10% – 25%

Μείωση κατανάλωσης καυσίμων κατά 8% – 10%

Μείωση εκπομπών ρύπων κατά 10% – 15%

Μείωση καθυστερήσεων κατά 15% – 30%

Μείωση «σταμάτα – ξεκίνα» έως 30%

 Μείωση χρόνου διαδρομής δημοσίων μεταφορών κατά 28%

 Μείωση επιβάρυνσης ποιότητας αέρα και βελτίωση ποιότητας ζωής.

«Το σύστημα έξυπνων φώτων (UTC/UTMC) θα αντικαταστήσει παλαιότερο σύστημα περιφερειακού ελέγχου που είχε εγκατασταθεί στην Κύπρο στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Θέτοντας ως προϋπόθεση τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας βάσει των καινοτόμων τεχνολογιών και νέων εξοπλισμών.

Η αναδιαμόρφωση του νέου ενιαίου συστήματος έχει ως σκοπό τη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία», υπογραμμίζει το Υπουργείο. Το νέο σύστημα διαχείρισης, σημειώνει, θα βελτιστοποιεί σε πραγματικό χρόνο τη ρύθμιση των φώτων τροχαίας μειώνοντας ώστε να αντιμετωπιστεί η σημερινή ταλαιπωρία που παρατηρείται στις φωτοελεγχόμενες συμβολές καθώς. Μεταξύ άλλων α) θα προσαρμόζει τον χρόνο του πρασίνου ανάλογα με την κυκλοφορία για μείωση των καθυστερήσεων, β)συντονίζει γειτονικές φωτοελεγχόμενες συμβολές σε κύριους οδικούς διαδρόμους, ώστε να μειώνεται το φαινόμενο «ξεκινώ-σταματώ», δημιουργώντας πράσινα κύματα με την παράλληλη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και εκπομπών αέριων ρύπων. γ) μπορεί να δίνει προτεραιότητα στα λεωφορεία και σε οχήματα έκτακτης ανάγκης, δ) ενημερώνει άμεσα για βλάβες σε φώτα τροχαίας (άμεση επέμβαση, πρόληψη οδικών συγκρούσεων), ε) επιτρέπει την εφαρμογή στρατηγικών (π.χ. περιορισμός πρόσβασης σε συγκεκριμένες περιοχές και ώρες), στ) παρακολουθεί και δίνει τη δυνατότητα επέμβασης από το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας (π.χ. παράκαμψη οδικών έργων, οδικών συγκρούσεων και άλλων).

«Στη βάση της βέλτιστης διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου και στοχεύοντας στη μείωση των καθυστερήσεων στις φωτοελεγχόμενες συμβολές ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής και παράλληλα της προώθησης και της αύξησης της ελκυστικότητας των δημοσίων μεταφορών, το τμήμα Δημοσίων έχει πρόσφατα ολοκληρώσει τις μελέτες και τον σχεδιασμό ενός σύγχρονου και λειτουργικού συστήματος διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας, το οποίο θα βασίζεται στις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και τα ευρωπαϊκά πρότυπα, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις ιδιαιτερότητες των οδικών μεταφορών του τόπου μας και τους υφιστάμενους και μελλοντικούς σχεδιασμούς των υποδομών», καταλήγει το Υπουργείο.

Εφαρμογή σε 125 συμβολές

Το εν λόγω έργο θα εφαρμοστεί σε 125 φωτοελεγχόμενες συμβολές, 75 στη Λευκωσία και 50 στη Λεμεσό, ενώ θα έχει τη δυνατότητα σύνδεσης μέχρι και 500 φωτοελεγχόμενων συμβολών Παγκυπρίως.

«Το έγγραφα προσφοράς είναι έτοιμα και αναμένουμε την έγκρισή τους για να βγει η προκήρυξη», είπε ο Υπουργός και πρόσθεσε ότι η περίοδος εκτέλεσης ανέρχεται σε 24 μήνες με 5ετή συντήρηση. Το έργο θα κοστίσει €7,2 εκατ. +ΦΠΑ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολιτικής Συνοχής, πρόγραμμα «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027» της ΕΕ. 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου